هادی محمدیان کارگردان و فیلمنامهنویس انیمیشن معتقد است: در ایران کارگردانهای انیمیشن بیشتر شناخته میشوند تا کمپانیهای سازنده فیلم، در خارج از ایران کمپانیها به دلیل صنعتی بودن ساخت فیلم و وجود اقلام جانبی مرتبط با انیمیشن بیشتر مطرح میشوند و ما نیز در انیمیشن جدیدمان سعی داریم با ارائه اقلام جانبی، کمپانی ساخت انیمیشن را بیشتر مطرح کنیم.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، نشست تخصصی «چالشهای کارگردانی انیمیشن بلند» با حضور هادی محمدیان کارگردان انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» پرمخاطبترین انیمیشن تاریخ ایران و همچنین «فیلشاه» پرفروشترین انیمیشن سینمای ایران در سالن سعدی حوزه هنری استان اصفهان برگزار شد.
در این برنامه که با حضور سازندگان انیمیشن و هنرمندان این رشته برگزار شد، محمدیان علاوه بر بیان تجارب خود از ساخت دو انیمیشن «شاهزاده روم» و «فیلشاه» در خصوص تفاوتهای کارگردانی فیلم کوتاه و بلند، انتخاب ایده، قالب، محدودیتها و مزایای انیمیشن و... مطالبی را بیان کرد.
وی گفت: تفاوت کارگردانی فیلم کوتاه و بلند در این است که در فیلمهای کوتاه زمان کمتری دارید و مدیریت زمان در فیلم سینمایی به دلیل بلندتر بودن سختتر است.
محمدیان ادامه داد: در هر دو کار کوتاه و بلند، ساختار فیلمنامه و کارگردانی مانند جوک و لطیفه است، هر لطیفهای شروع، میانه و پایان دارد و از عنصر غافلگیری استفاده میکند، وظیفه کارگردان نیز این است که بتواند از این سه عنصر استفاده کند، در انیمیشن هم این گونه است.
در ایران کارگردان انیمیشن بیش از کمپانی مطرح میشود
وی در پاسخ به این سؤال که در ایران کارگردانها بیشتر شناخته میشوند یا شرکت سازنده فیلمهای انیمیشن گفت: در ایران کارگردانهای انیمیشن بیشتر شناخته میشوند تا کمپانیهای سازنده فیلم، در خارج از ایران کمپانیها به دلیل صنعتی بودن ساخت فیلم و وجود اقلام جانبی مرتبط با انیمیشن بیشتر مطرح میشوند و ما نیز در انیمیشن جدیدمان سعی داریم با ارائه اقلام جانبی، کمپانی ساخت انیمیشن را بیشتر مطرح کنیم.
محمدیان در خصوص وظایفی که هر یک از اعضای سازنده فیلم انیمیشن دارند توضیحاتی داد و خاطرنشان کرد: کارگردان وظیفه هنری بیشتری دارد و روی روایت مستقر است، در ایران به دلیل اینکه محدودیتهایمان را میدانیم، بیشتر مواقع فیلمنامه را جوری مینویسیم که بتوانیم آن را بسازیم، در انیمیشن همه چیز را میتوان ساخت و در ایران تنها نقطه ضعفی که داریم ضعف قصه و روایت است.
وی ضمن بیان خاطراتی از ساخت «فیلشاه» افزود: برای ساخت این انیمیشن با افراد زیادی کار کردیم و انیماتورهای زیادی از شهرهای مختلف داشتیم و در واقع با تمامی شهرهای ایران در این انیمیشن کار کردیم.
این کارگردان موفق انیمیشن با اشاره به فیلم «شاهزاده روم» تصریح کرد: این فیلم بدون هیچ بازیگری یا سوپراستاری فروش کرد و این لطف خدا بود که توانستیم با این فیلم، انیمیشن را در بورس (مورد توجه) بیاوریم.
انیمیشن مانند لوگو میماند
وی تأکید کرد: در هیچ کجای دنیا انیمیشن را با جزئیات به تو یاد نمیدهند و انیمیشن مانند لوگو میماند و تو میتوانی با آن شکل مورد نظرت را بسازی و در واقع بسته به خلاقیت تو دارد که چه چیزی میسازی. یک کار انیمیشن بدون شعارزدگی و با معیارهای فنی بالا مورد استقبال قرار میگیرد.
کارگردان «شاهزاده روم» با اشاره به مخاطبان اصلی فیلمهای انیمیشن که کودکان هستند گفت: مخاطب کودک مخاطب زلال و شفافی است و این مزیت بزرگی است، البته ما باید هر دو مخاطب کودک و بزرگسال را حفظ کنیم و همزمان بزرگ و کودک را روی صندلی نگه داریم و این کاری است که با تجربه به دست میآید.
وی تصریح کرد: در کار انیمیشن دست شما بسته است و محدودیتهایی برای شوخی کردن دارید برای مثال در فیلمنامهنویسی کار کودک، نمی توانیم شوخیهای قومیتی و جنسی داشته باشیم و شما باید بتوانید با توجه به محدودیتهای موضوعی کودک را ذره ذره بخندانید.
محمدیان با اشاره به تصویرسازی از روی شخصیتهای غربی گفت: اکثر تصویرسازان از روی شخصیتهای غربی ساخت شخصیت را یاد میگیرند، در حالیکه ما باید بومیسازی نیز داشته باشیم.
کارگردان انیمیشن موفق «شاهزاده روم» خاطرنشان کرد: من «شاهزاده روم» را دوست دارم، اما از نظر تکنیکی، شخصی و فنی قطعاً میتواند بهتر باشد. در هر فیلمی عنصر فروش بسیار مهم است و وقتی حرف پول وسط میآید باید شما ایدهای را انتخاب کنید که هم نیازهای تهیهکننده و کمپانی را برآورده کند و هم وجه هنری و شخصیسازی خودتان را حفظ کند.
وی با اشاره به انتخاب ایده اظهار داشت: یک ایده انیمیشن چیزی است که یک تیم سالهای سال روی آن کار میکند و نمیتوان در آن همه چیز را انفرادی دید. اگر میخواهید ایدهتان جامع باشد، باید از روانشناس، جامعهشناس و علوم تربیتی کمک بگیرید، زیرا مخاطب اصلی شما کودکان هستند.
وی در پاسخ به یکی از حضار که از چگونگی انتخاب قالب میپرسید، گفت: من از ایده به قالب نمیرسم، بیشتر ایدههایی را انتخاب میکنم که به سینمایی سه بعدی نزدیک باشد و الان در انیمیشن کارها به سمت سه بعدی و استاپموشن میروند. معتقدم ایدهای که اگر میشود فیلم یک ایده را ساخت، پس آن ایده انیمیشن نیست غلط است.
از نظر لذتبخشی و درآمد بهترین شغل جهان را داریم
محمدیان تصریح کرد: من معتقدم نباید چرخ را از نو اختراع کرد، وقتی فرمولی داریم که خوب میفروشد، باید از آن استفاده کنیم. قرآن نیز همین شیوه روایت قهرمانانه را دارد. مهمترین اتفاق در فیلمنامه ایده اولیه است و اینکه شما خوب قصهتان را بگویید.
وی خاطرنشان کرد: در فیلم بازیگر داریم و در انیمیشن انیماتور نقش همان بازیگر را دارد، در انیمیشن به عدد آدمها راه برای رسیدن به پول هست.
کارگردان «فیلشاه» افزود: باید به ایدههایتان باور داشته باشید، من قصه «شاهزاده روم» را واقعاً از بچگی دوست داشتهام و به من ثابت شده است که وقتی فیلمنامه خوبی داشته باشید تهیهکننده هم میفهمد و آن را میسازد و اتفاقاً فیلمهای مذهبی در میان کودکان و نوجوانان میفروشند.
وی ادامه داد: اگر به کار و حرفهتان اعتقاد داشته باشید، آدمها به شما احترام میگذارند، شما باید در وهله اول ایدهتان را دوست داشته باشید و توکل به خدا و تلاش زیاد هم مهم است.
هادی محمدیان تأکید کرد: بچههای انیمیشن خیلی مظلوم هستند و ما از نظر لذتبخشی و درآمد بهترین شغل جهان را داریم، ما خودمان را جدی نمیگیریم، برای مثال ژاپن یک سال درآمدش از تولید انیمیشن از درآمد نفت ما بیشتر است.
انتهای پیام/
نظر شما